Godt nyt om hepatitis C

Nu skal alle patienter med hepatitis C behandles. Det er konsekvensen af nye anbefalinger fra Medicinrådet og prisfald på den nye effektive medicin. Anbefalingen træder i kraft den 1. november 2018.

Markant prisfald

I en nyhed på Medicinrådets hjemmeside udtaler Peer Brehm Christensen, formand for fagudvalget, der har udarbejdet den nye behandlingsvejledning:

- Medicinrådets anbefaling kommer til at gøre en klar forskel for patienterne, fordi de nu ikke længere skal leve med virus i kroppen og vente på tegn på følgesygdom, før de tilbydes behandling. I dag er lægemidlerne til behandling af kronisk hepatitis C meget effektive og har få bivirkninger, og derfor glæder jeg mig til at behandle endnu flere patienter, som kan blive kureret for virus og leve et normalt liv, også uden at risikere at smitte andre, siger Peer Brehm Christensen, professor i smitsom leverbetændelse og overlæge på Odense Universitetshospital (OUH).

Medicinrådets behandlingsvejledning er efterfulgt af et udbud, der har resulteret i en markant lavere pris på lægemidlerne til behandling af hepatitis C:

- Prisen er faldet markant, og det kommer både de enkelte patienter og samfundet til gavn, fordi vi kan behandle langt flere patienter og dermed få mere sundhed for pengene. Ved at tilbyde alle patienter behandling får vi desuden en stor samfundsmæssig besparelse i løbet af en kort årrække, fortæller Jørgen Schøler Kristensen.

Læs mere på Medicinrådets hjemmeside her >>

Fokuspunkt for Danmarks Bløderforening

Danmarks Bløderforening har siden 2013, da de nye behandlinger kom på markedet, arbejdet for, at de mennesker, der blev smittet med hepatitis C via deres blødermedicin, burde have den bedst tilgængelige behandling. Det har Danmarks Bløderforening flere gange fremført over for de danske sundhedsmyndigheder og behandlingsansvarlige læger.

Derfor er det også glædeligt, at mange blødere allerede med gode resultater har fået den nye behandling. De få, som endnu ikke er kureret, er nu sikret muligheden.

Foreningen arbejder i øjeblikket på udgivelse af en artikel netop om livskvalitet blandt danske blødere smittet med hepatitis C. Artiklen bygger på data fra de livskvalitetsundersøgelser, som foreningen har gennemført over de sidste 30 år, og er støttet af firmaet Gilead.

Læs mere om arbejdet med QoL artiklen her >>

Udgivet: 20-08-2018

Læs BløderNyt

Her kan du læse tidligere udgaver af foreningens medlemsblad BløderNyt. Bladet udgives to gange om året og indeholder bl.a. artikler om, hvordan det er at leve med en blødersygdom i Danmark og om den nyeste udvikling inden for behandling.