Forskning: Behandling af fostre kan afhjælpe inhibitor

Et internationalt forskningsprojekt viser, at udviklingen af inhibitor hos bløderpatienter måske kan forebygges, hvis barnet med hæmofili udsættes for faktormedicin allerede i fosterstadiet. Det skriver nyhedsmediet Videnskab.dk.

Udviklingen af antistoffer overfor faktormedicin, inhibitor, rammer ca. 30 procent af mennesker med hæmofili A og B. Ved inhibitor registrerer kroppen, at der er tale om fremmed stof, og immunsystemet forsøger at bekæmpe det. Det betyder, at faktormedicinen ikke virker og derfor ikke kan forebygge eller standse blødninger.

Udsæt fosteret for faktormedicin
Nu viser ny international forskning, hvordan man muligvis kan omgå det problem i fremtiden. Bliver personen med hæmofili udsat for faktormedicin allerede i fosterstadiet, vil immunforsvaret nemlig ikke på samme måde udvikle resistens mod medicinen.

Postdoc Sune Justesen fra Biologisk Institut på Københavns Universitet forklarer det til Videnskab.dk:

- På den måde tror immunforsvaret senere i livet, at medicinen er en del af kroppen selv, og så vil medicinen fortsætte med at virke.

Det internationale forskningsprojekt, der også har dansk deltagelse, er udført på mus med hæmofili A.

Jørgen Ingerslev: Tvivl om praktisk anvendelse
Videnskab.dk har spurgt professor Jørgen Ingerslev fra Aarhus Universitetshospital ind til den nye forskning. Jørgen Ingerslev påpeger, at studiet er komplekst, og at dets anvendelse ikke nødvendigvis ligger lige for:

- Princippet er elegant, men man kan rejse tvivl om den praktiske anvendelse, da sygdommens tilstedeværelse ofte er ukendt før barnets fødsel, udtaler professor Jørgen Ingerslev til Videnskab.dk.

Her henviser han til, at hæmofili opstår som en spontan mutation hos en ud af tre blødere, hvorfor man altså ikke vil have mulighed for at kende til sygdommens tilstedeværelse i mindst ét ud af tre tilfælde.

Princippet kan bruges ved andre sygdomme
Også postdoc Sune Justesen henviser i artiklen til, at der kan gå en rum tid, inden forskningen kan tages i praktisk anvendelse hos mennesker med hæmofili.

Der er dog god mulighed for, at forskningens resultater også vil kunne bruges i forbindelse med andre sygdomme:

- Det er måske endda en generel måde, som man kan narre immunforsvaret til at tro, at noget fremmed gerne må være i kroppen. Det kan være gavnligt for en lang række andre sygdomme, hvor behandling er afhængig af vedvarende medicin, som kroppen ofte udvikler resistens imod, forklarer Sune Justesen.

Kilde: Videnskab.dk